Kampeervereniging ‘Tot Ons Genoegen[1]’ Zuidlaren

Missie
Een plek bieden waar mensen in harmonie en met respect voor de natuur kunnen recreëren in het stroomdal van de Drensche Aa.

Onze visie steunt op drie pijlers: ontspannen, natuur en betrokkenheid.

Tekstvak: Waarom een visie?
Een visie helpt ons om aan elkaar en aan organisaties om ons heen uit te leggen waar we voor staan; samen onstpannen in harmonie met de natuur. Als je ons huishoudelijk regelement leest kun je hier meer over lezen. Een visie is meer bedoeld om met elkaar in gesprek te gaan waar we als vereniging voor staan en naar toe willen groeien.
Wij van de kampeervereniging ‘Tot Ons Genoegen’ willen ongestoord van onze rust genieten en geven tegelijkertijd de natuur alle gelegenheid haar zelfgekozen gang te gaan. We houden rekening met elkaar en met de dieren met wie we het bos delen. We zijn ‘te gast’ in de natuur en gaan met respect om met de flora en fauna. Wij bieden de natuur ruimte zich te handhaven en zetten ons in voor natuurlijke bescherming, behoud en herstel van de oorspronkelijke natuur.

Wat betekent dit?

Ontspannen

We ontspannen door de dingen die ons stress geven in ons dagelijks leven achter ons te laten en in te ruilen wat ‘tot ons genoegen’ is. Voor de één is dit rust, voor de ander is dat een gesprek met de buurman of een drankje met wat vrienden. Belangrijk hierin is dat we elkaar’s recreëren respecteren.

Natuur

De vereniging bevindt zich aan de rand van een Natura 2000 gebied en vanaf ons grondgebied zijn we gelinkt met het Nationaal Park ‘Drentsche Aa’. We hebben gekozen voor het recreëren in de natuur en dat brengt verplichtingen met zich mee. Rentmeesterschap hebben we daarom hoog in het vaandel staan. Wij zijn slechts tijdelijk gebruiker van de grond en omgeving en willen het graag beter achterlaten dan hoe we het aantroffen.

Dit doen we samen met verenigingen en organisaties op om ons heen zoals Kampeerfederatie Zuidlaren, Het Drents Landschap, Staatsbosbeheer, Gemeente Tynaarlo, Natuurplatform Drentsche Aa, Overlegorgaan Drentsche Aa (BIOPLAN) en anderen.

Betrokkenheid

Het lidmaatschap staat open voor iedereen die zich in de missie en visie herkent. We houden de drempel om lid te worden laag. Dit kan omdat we ook beperkte voorzieningen hebben. Daarnaast worden werkzaamheden voor de leden (en de natuur) zoveel mogelijk door de leden zelf uitgevoerd.

Onze koninklijk goedgekeurde vereniging bestaat al heel lang (in 2022 70 jaar) en kent leden met een verschillende achtergrond. In plaats van ons te richten op waar we van elkaar verschillen voelen we ons juist verbonden door wat we delen: recreëren in harmonie met de natuur.

En nu verder

Organisaties of deskundigen op het gebied van groenbeheer en -onderhoud ondersteunen ons bij het maken van een plan dat ons in staat zal stellen ons natuurbeheer uit te voeren. Wij helpen weer door de diversiteit van de natuur een handje te helpen. Omdat de natuur niet ophoudt bij de slagboom werken we samen met kampeerverenigingen en -terreinen in de nabije omgeving. Samen kunnen, weten en bereiken we meer.

Op korte termijn willen we planten die hier niet thuishoren, zoals bijvoorbeeld Japanse duizendknoop, Berenklauw of Amerikaanse Vogelkers, terugdringen. Daarnaast kijken we wat we kunnen doen om de planten te helpen (door insectvriendelijke plekjes) en de vogels (door het plaatsen van planten met besjes en nestkastjes).

Voor de wat langere termijn stellen we een groenvisie op: we bepalen gezamenlijk hoe we het de natuur op ons kampeerterrein ‘groener’ willen maken en wat we gaan doen om dat te bereiken. We zoeken hier een goede balans tussen de inrichting van de ‘eigen’ tuintjes en de inrichting van het kampeerterrein als geheel, zoals hier beschreven in onze visie.

[1] Volgens het woordenboek van Dale betekent ge·noe·gen (het; o)

1. voldoening, tevredenheid: genoegen nemen met iets niet meer eisen

2. (meervoud: genoegens) vermaak, plezier: iem. een genoegen doen