Groen

De werkgroep Groen wil onder anderen:

• Delen kennis over flora (en fauna): welke soorten zien we graag en welke liever niet (Japanse duizendknoop, vogelkers, kleine esdoorn)? Wat kunnen we hieraan doen?
  • Advies natuurlijke beplanting percelen voor nieuwe leden of bestaande leden die hun tuin aanpakken
  • Kijken hoe we groenafval efficiënt weg kunnen werken (versnipperen, afvoeren, etc).
  • Bepalen welke middelen en materieel we (nodig) hebben om groen op het terrein te onderhouden
  • Geplande aktiedagen
  • Stekjesmarkt
  • Verdere ideeën?

De Japanse Duizendknoop verwijderen

De Japanse Duizendknoop staat op veel plaatsen op ons terrein. Het is een mooie plant die één groot nadeel heeft: hij groeit snel en blijft doorgroeien, waarbij hij de oorspronkelijke Drentse planten verdringt. Zijn wortels zijn zeer sterk en kunnen stoepen, funderingen en buizen onder de grond kapot maken.

De Japanse duizendknoop verwijderen uit je tuin gaat nog niet zonder slag of stoot. Dit vraagt om een flinke dosis doorzettingsvermogen, energie en tijd. Dit komt namelijk omdat uit elk stukje van de wortel dat in de grond blijft zitten weer een nieuwe plant groeit. Let er dus op dat je bij het verwijderden alle losse stukjes opruimt, anders maak je het probleem groter in plaats van kleiner!

Er zijn een paar manieren om de plant weg te krijgen:

• Plant met wortels en al verwijderen – zodat er niets overblijft dat terug kan groeien
  • Plant regelmatig knippen – zodat de plant uitgeput raakt en na verloop van tijd niet meer terugkomt
  • Afdekken – zodat de plant niet kan groeien en uiteindelijk uitsterft.

Daarnaast zijn er professionele manieren om de Japanse Duizendknoop te bestrijden; met varkens, met gif, wortels bevriezen, behandelen met hoogspanning. Al deze methoden hebben voor- en nadelen en een eigen prijskaartje.

Hieronder staan vier manieren[i] om zelf aan de gang te gaan:

1. Knip de plant iedere week helemaal tot de grond af: Zo put je de plant uit en zal hij na verloop van tijd minder snel terug groeien.

Let op: het afval van de plant dient te worden weggegooid in de grijze container. Wanneer je dit in de groene container of via een composthoop afvoert, zal de plant zich weer verspreiden op andere gebieden.
  2. Besproei met kokend water: kokend water kan helpen om de plant onschadelijk te maken. Zo kun je bijvoorbeeld ook onkruid bestrijden. Door het hete water zal de plant langzamerhand afsterven. Echter de plant groeit hierna wel gewoon weer door en zul je dit moeten blijven herhalen.
  3. Graaf de hele plant uit: dit is de meest arbeidsintensieve optie van de Japanse duizendpoot verwijderen, maar misschien wel het meest effectief. Probeer de grond rondom de wortels weg te halen en de wortels zonder weerstand uit de grond te halen. Hiermee voorkom je dat de wortels afbreken als je ze eruit trekt en de plant weer verder groeit. Niet altijd is het compleet uitgraven van de plant mogelijk, sommige wortels kunnen tot wel zeven meter diep worden.
  4. Dek de plant af: De laatste mogelijkheid is om de duizendknoop af te dekken. Het is belangrijk om dit te doen met een flexibel, niet-licht doorlatend zeil. Hierdoor raken de wortels uitgeput, maar dit kan wel tussen de 3 en 5 jaar duren.

Wat moet je wel en niet doen?

Deze dingen moet je wel doen bij een Japanse duizendknoop:

• De planten afknippen in plaats van maaien met een machine
  • Het afval van de plant verzamelen en weggooien in de grijze container
  • Na de werkzaamheden je materiaal en kleding controleren op resten

Deze dingen moet je niet doen bij een Japanse duizendknoop

• De resten van de plant weggooien in de groene container
  • De plantenresten op je composthoop plaatsen
  • De plant machinaal maaien
  • Resten van de plant in je tuin laten liggen

Volwassen plant

De jonge Japanse duizendknoop