TOG-gezichten 4: Lukas en Dina Greven

Interview nr 4 door Klaas van der Meulen, april 2023

Eind 2021 leer ik Lukas en Dina kennen. Met Lukas repareer ik wat gaten in het pad en met Dina spreek ik over dingen die in het TOG-verleden zijn gebeurd. De relatie met het TOG-bestuur liep niet altijd vlotjes.

Lukas en Dina Greven, beiden van halverwege de vorige eeuw, komen uit Stad Groningen. Dina heeft gewerkt bij de gemeente en Lukas was dertig jaar buschauffeur. Ze hebben samen al 54 jaar een huisje op TOG. Nr 512 was vroeger een zandbak en vuilstort. “Als wij in de grond groeven vonden we van alles: schoenen, petroleumstel, gaslampen, etc. Dochter Astrid, nu  tegenover haar ouders wonend op Tienelsheem, was hier al van af haar nulde.

Even terugblikken. “De mensen zijn nu meer op zichzelf. Vroeger hielp iedereen elkaar. Zo konden we voor 150 gulden materiaal overnemen om een huisje te bouwen. We kregen bijvoorbeeld Niemeyers tabakskisten voor het parket. Nu kennen mensen elkaar minder goed. In het verleden waren besturen vaak meer met zichzelf bezig dan met de belangen van de gasten. Men viel bijvoorbeeld over onze camper naast ons huis. Het ging zover dat ons toegangspasje werd geblokkeerd. Toch brachten we de tijd hier vaak meet veel plezier door.”

“Vorig jaar hebben we de vlag uitgestoken vanwege bestuurswisselingen. We hebben met de huurverhoging geen problemen. De grondeigenaren hebben vaker aangedrongen op een meer marktconforme prijs, maar de verenigingsbesturen hielden het op geïndexeerde prijsverhogingen, dus per jaar relatief laag. Uitgesmeerd over al die jaren is het een begrijpelijke verhoging.”

“Wij hebben geen huis buiten TOG. In de winterperiode gaan we met de camper richting Spanje en Portugal. Vanaf oktober na de Zuidlaardermarkt, tot 15 maart. We gaan langs alle costa’s en kamperen in het wild, soms enkele dagen, soms enkele weken. We staan daar dan alleen of in groepjes. Zo hebben we Belgische en Portugese vrienden gekregen. Dina spreekt wat Portugees.”

En de toekomst? “We hebben zin lekker zo door te gaan. De benen eronder houden is belangrijk, zegt Dina en Lukas vult aan: met vreugde en plezier. En dochter Astrid dichtbij, al 20 jaar buur, vinden we leuk en gezellig.” “Een minpuntje van TOG is dat wij als inwoners van de gemeente  toch toeristenbelasting betalen, terwijl dat niet een verenigingsbesluit was. En dan: alle andere kampeerverenigingen hebben permanent water, alleen TOG niet. Vaak horen wij dat mensen graag ’s winters water willen hebben.”

Lukas en Dina O-512
Categories: