TOG-gezichten 6: Teije Westerhof – W-469

0 Comments

Teije Westerhof (1964) woont verstopt achter de rododendrons op W469. Ik ontmoette Teije voor het eerst eind 2021 toen we, samen met Simon Kooistra en Kees Tukker, een adviescommissie voor het TOG-bestuur vormden. Teije heeft een vriendin, twee stiefdochters en drie kleinkinderen.

“Sinds 2008 verblijf ik graag op TOG. Ik heb natuur om me heen nodig. We hadden al wat rondgekeken op campings in de buurt en kwamen toen via Marktplaats hier terecht. Eigenlijk heb ik nooit een gevoel van thuis gehad, maar heb dat hier wel. Als ik hier kom, valt alles van me af. Ik heb nog een huis in Groningen, maar kom daar niet veel. Je zou mij een ‘alles meemaken en doen-type’ kunnen noemen. Ik heb veel verschillende dingen gedaan. Zo was ik ooit reisleider en reisorganisator en heb vier jaar in Egypte en een half jaar in Marokko gewoond. Reizen is één van mijn grootste hobby’s, ik was net twee weken in Schotland.”

“Twee jaar geleden ontdekte ik meester te willen worden. Daarvoor was ik 30 jaar zelfstandig ICT’er geweest. Ik zeg wel eens dat ik geen bindingsangst heb maar wel onafhankelijkheidsdrang. Mijn vriendin, met wie ik een LAT-relatie heb, beaamt dat.”

De laatste vijftien jaar was ik niet gelukkig met mijn werk en hoewel ik het onderwijs nooit als optie had gezien, is dat het wel geworden. Ik heb het geven van trainingen altijd leuk gevonden, mensen handvatten geven om zelf verder te kunnen. Nu studeer ik aan de PABO, ik ben de oudste PABO-student in het noorden. Mijn minor heb ik bijna af en na de zomervakantie nog een half jaar studeren en dan ben ik klaar. Nu werk ik drie dagen per week al op een basisschool in Drachten, waar ik een docent van groep vier vervang. Samen met de studie en het werk is het veel, en onderschat het klassenmanagement niet. De laatste drie maanden als zelfstandige leerkracht heb ik meer geleerd dan de drie jaren daarvoor.”

Na onze gedeelde belangstelling voor het onderwijs komen we, gezeten in de avondzon naast de uitbundig bloeiende rododendrons, vanzelf te praten over TOG.

“Ja, af en toe waren er strubbelingen met bestuursleden. Als ik zag dat er iemand onrecht werd aangedaan kwam ik in actie. Zo schreef ik voor een buurman eens een pittige brief aan het bestuur. Ook ben ik wel eens voor het bestuur gevraagd, maar wilde het niet. In 2011/12 zat ik in een commissie voor verzwaring van het elektriciteitsnet. En ik bemoeide me met internet en deed veel uitzoekwerk. Vanwege mijn goede contacten bij de gemeente, waar ik ICT-klussen had gedaan, paste dat me wel.”   “Het gedoe dat we in 2022 hebben ervaren had ik wel verwacht. Na de huurovereenkomst van 2012 zag ik aankomen dat de grondeigenaren ons de huur een keer zouden opzeggen. Het is jammer dat ‘t zo duur is geworden, maar ik ben blij met de uitkomst dat we kunnen blijven. Ik had het liefst gezien dat we als vereniging eigenaar van de grond waren geworden. Natura-2000 en de stikstofregels hebben in ons voordeel gewerkt. En nogmaals, ik ben blij hier te kunnen blijven.”

Categories: